Oud KVP’er en minister Tjerk Westerterp (92) overleden

Leestijd: 4 minuten
Maandag 9 oktober 2023 -09:43 uur – Bron: Redactie binnenland/M T Sprout – Beeld: Publiek domein

-Ulvenhout- Oud-minister Theodorus Engelbertus (Tjerk) Westerterp (Rotterdam, 2 december 1930 – Ulvenhout, 8 oktober 2023)  is overleden op 92-jarige leeftijd. Dat meldt Omroep Brabant. Westerterp overleed in zijn woonplaats Ulvenhout.

Katholiek

Westerterp was als Katholiek politicus vijftien jaar actief in de landelijke politiek. In 1963 werd hij lid van de Tweede Kamer na een loopbaan als journalist en Europees ambtenaar.

Hij verklaarde na de roemruchte ‘Nacht van Schmelzer’ in 1966 dat hij zich niet gerealiseerd had dat de motie-Schmelzer tot een kabinetscrisis zou leiden, en dat hij daarom vóór had gestemd.

Hij werd staatssecretaris van Europese Zaken in de kabinetten Biesheuvel I en II. Als Minister van Verkeer & Waterstaat onder Joop de Uyl was hij verantwoordelijk voor de afsluiting van de Oosterschelde.

Westerterp in de jaren 1970. Beeld: Wiki commons

 

Verkeersveiligheid

Hij nam verder diverse maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. Zo voerde hij op 1 november 1974 de wettelijke verplichting tot het gebruik van de autogordel en de bromfietshelm in en een maand later stelde hij de tachograaf in het weggoederenvervoer verplicht. Protesten van chauffeurs mochten niet baten. Al deze maatregelen hebben er toe bijgedragen dat het aantal doden en gewonden in het verkeer binnen enkele jaren opmerkelijk is gedaald. Een van de redenen voor zijn tomeloze inzet voor de verkeersveiligheid was het feit dat Westerterp zelf een kind verloor bij een verkeersongeluk.

AEX

In 1978 stapte hij uit de politiek. Hij werd voorzitter van de juist opgerichte Optiebeurs Amsterdam, welke functie hij tot aan zijn pensioen bleef bekleden. Hij was mede-oprichter van de AEX. Werklust kon hem niet ontzegd worden, hij stond bekend als verzamelaar van commissariaten.

Begin jaren 90 trok de oud-minister ten strijde tegen een initiatief van zijn verre opvolger, de Klazienaveense Hanja Maij-Weggen.  Zij wilde een nieuwe strook asfalt aan de A1 in de spits reserveren voor uitsluitend carpoolers. Westerterp ging (aangekondigd) als enige inzittende in zijn auto op deze strook rijden, liet zich bekeuren en vocht de zaak uit tot aan de Hoge Raad. Hij won, en de carpoolstrook behoorde tot het verleden.

File

Eind jaren 90 lanceerde Westerterp een nieuwe oplossing voor het fileprobleem: de dubbeldeks snelweg. Door het overkappen van een snelweg met een andere snelweg zou de capaciteit worden verdubbeld. Met geestverwanten richtte de oud-minister de Stichting Hoge Snelweg op.

Leefbaar Nederland

Jarenlang lijkt Tjerk Westerterp succesvol te solliciteren naar het predikaat ‘Aardigste Man van Nederland’. De rubriek van Thomas Lepeltak, ‘Stan Huygens journaal’, is daarbij zijn belangrijkste vehikel. Via de societyrubriek van ‘s lands grootste dagblad weet hij niet alleen zichzelf, maar vooral ook zijn Optiebeurs op te stoten in de vaart der volkeren. Bourgondiër Westerterp houdt wel van een feestje. En De Telegraaf is niet te beroerd om zijn aanwezigheid bij al die societygebeurtenissen breed uit te meten. Maar dan, op die miezerige woensdag de vijfentwintigste november 2001 flikt De Telegraaf hem een vervelend kunstje. Het door hem daags ervoor met zatte kop veroorzaakte verkeersongeval, wordt breed in de krant uitgemeten. No more mister nice guy, no more mister clean. Het doek lijkt gevallen.

” Pim,” zo vertrouwt hij in die dagen Het Parool toe, “is eigenlijk ook een KVP’er. Ik heb gemerkt hoe hij zaken aanpakt. Je kunt met hem lachen en dat vind ik al heel wat.”

Maar dan verschijnt Pim Fortuyn op het toneel. Begin januari 2002 lunchen de beide heren in een Rotterdamse etablissement. Fortuyn kan zich alras vinden in de constatering van Leefbaar Nederland partijvoorzitter Jan Nagel. Deze man moet inderdaad Minister van Verkeer en Waterstaat worden in het kabinet Fortuyn. Eigenlijk stond dat voor Pim al vast toen hij naar Ulvenhout belde. “Ik wil graag een afspraak met mijn toekomstige minister maken,” luidde de propositie.

Maar Tjerk aarzelt. Dubt, vanwege dat door hem veroorzaakte verkeersongeluk. Een ex- minister van Verkeer en Waterstaat, die onder invloed rijdt. Tja, kan zo’n man wel opnieuw Minister worden zonder dat de media hem hinderlijk gaan achtervolgen? Het feit dat Leefbaar Nederland wel heel erg ver van zijn KVP-gedachtengoed staat, is voor rasopportunist Tjerk Westerterp geen enkel probleem. ” Pim,” zo vertrouwt hij in die dagen Het Parool toe, “is eigenlijk ook een KVP’er. Ik heb gemerkt hoe hij zaken aanpakt. Je kunt met hem lachen en dat vind ik al heel wat.”

Dat lachen vergaat Westerterp wanneer hij op donderdag 24 januari De Telegraaf openslaat. Wéér dat ongeluk. De Telegraaf is dan nog tegen Fortuyn en sabelt de door Fortuyn beoogde toekomstige minister van Verkeer en Waterstaat vakkundig neer. Ook aankomend Tweede Kamerlid Cor Eberhard is tegen Tjerk. Op 25 januari stuurt hij een e-mail aan Jan Jetten, op dat moment voorzitter van het district Brabant van Leefbaar Nederland. “Beste Jan,” luidt de aanhef. “Ik heb forse kritiek op het door het hoofdbestuur gevoerde beleid inzake het op eigen houtje aantrekken van bekende Nederlanders, louter om het feit dat ze bekend zijn. Het gevolg is o.a. een groot artikel gisteren, 24 januari, in de Telegraaf over de aanrijding onder invloed van Tjerk Westerterp 13 maanden geleden, waardoor iemand voor zijn leven is gehandicapt. Zoiets brengt grote schade toe aan de partij.”

Uiteindelijk stapt Cor Eberhard over naar de lijst Pim Fortuyn. Westerterp doet dat niet. Hij blijft trouw aan Leefbaar Nederland. Een onverstandige beslissing. Niet alleen Leefbaar Nederland, maar ook Mister Nice Guy blijken minder populair dan beiden hadden bevroed. Westerterp haalt te weinig voorkeurstemmen om in het door hem weer begeerde kamerpluche terug te keren.

In maart 2007 zette de Haagse rechter hem uit zijn functie als voorzitter van de Stichting Hoge Snelweg. Zijn medebestuurders hadden hierom gevraagd, omdat Westerterp hen overal buiten liet, en gelden doorsluisde naar andere rekeningen. Op last van de rechter werd Westerterps naam verwijderd uit het stichtingenregister van de Kamer van Koophandel.